Prowadzisz firmę lub zajmujesz w pracy ważne stanowisko i
notorycznie trafiasz na kontrahentów, którzy nie płacą Ci w terminie?
Przykra prawa jest taka, że w Polsce opłacanie faktur w terminie nie uchodzi za
standard, a problemy z terminowymi płatnościami ma zdecydowana większość
przedsiębiorców. Kontrahenci, którzy nie regulują na czas swoich zobowiązań,
często znajdują się w spirali zadłużenia, gdzie jedna zaległość goni
kolejną. Oprócz tego, brak terminowych płatności często wynika z:
·
przekonania, że „wszyscy tak robią” i nie ma w
tym nic strasznego, a co za tym idzie
·
można zapłacić w dowolnym momencie
(niekoniecznie w terminie), a kontrahent powinien cieszyć się, że w ogóle
otrzymał należny przelew.
Takie podejście do spłacania należności nie jest uczciwe i
nie powinno być normą, lecz aby tę „normę” zmienić, należy wziąć sprawy w
swoje ręce – za każdym razem, gdy się z tym spotykamy. Obecnie jednak
świadomość na temat działań, jakie możemy podjąć, w sytuacji, gdy kontrahent
jest nam winien pieniądze, jest nadal bardzo mała. Jak wygląda klasyczny model
postępowania? Kontrahent zwleka z płatnością, a wierzyciel nie podejmuje aktywnej
windykacji, ewentualnie wyznacza przedsądowy termin zapłaty, informuje o
skierowaniu sprawy do sądu w przypadku braku płatności, po czym i tak nigdzie
tego nie zgłasza. Właśnie w taki sposób powstaje ciche społeczne
przyzwolenie na niewywiązywanie się z umów i nieopłacanie faktur. Co
więcej, nieuczciwi przedsiębiorcy utrzymują się na rynku przez lata, a bierni
wierzyciele są zmuszeni zamknąć biznes niejednokrotnie przez utratę płynności
finansowej (spowodowaną brakiem środków do dalszego funkcjonowania).
Jak nie paść ofiarą nieuczciwego kontrahenta? Poniżej
przedstawiamy działania, które możesz podjąć już teraz – w sposób zgodny z
prawem.
1.
Sprawdzaj osoby, z którymi nawiązujesz
współpracę. Możliwości jest wiele, zaczynając od klasycznego Google czy
mediów społecznościowych i opinii pozostawionych o czyjejś firmie, przez zwykłą
bazę CEiDG oraz KRS. Istotne w tej kwestii jest również Biuro Informacji
Gospodarczej.
2.
Podpisuj umowy. Nie załatwiaj niczego
wyłącznie ustnie. Dokumentuj swoje transakcje, oczekuj potwierdzenia wykonanej
usługi bądź sprzedanego towaru, proś o podpisanie wystawionych faktur. Jeżeli
Twój kontrahent okaże się nieuczciwy względem Ciebie, bez odpowiedniej
dokumentacji szanse na odzyskanie należności będą niewielkie. Aneksuj wszelkie
zmiany i rozszerzenia we współpracy, potwierdzaj mailowo wszelkie odstępstwa.
3.
Monitoruj swoje płatności. Monitoring
płatności to usługa, jaka bardzo zyskuje na popularności w ostatnich latach. O
tym, na czym dokładnie polega monitoring i jakie są zalety jego wdrożenia
w firmie, przeczytasz w jednym z naszych poprzednich artykułów: https://ewra.pl/zalety-wdrozenia-monitoringu-naleznosci/
4.
Nie zwlekaj z windykacją w przypadku braku
płatności. Nie bój się nawiązać współpracy z firmą windykacyjną. Nieuczciwy
kontrahent przekona się o tym, że poważnie traktujesz swoją firmę, a
profesjonalny windykator zwiększy kilkukrotnie szanse na odzyskanie Twoich
pieniędzy. Dlaczego? Ponieważ ma odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie w tym
zakresie, wie, jak profesjonalnie egzekwować płatności, nie naruszając
przepisów prawa, a dodatkowo nie zniszczy Twoich relacji z kontrahentem,
ponieważ jest również zawodowym negocjatorem. Windykator podejmie w Twoim imieniu
działania w zakresie windykacji polubownej, a jeśli nie przyniosą one skutku,
pomoże Ci przejść przez etap windykacji sądowej.
Mamy nadzieję, że nasz dzisiejszy wpis był dla Ciebie
przydatny. Jeżeli problem nieterminowych płatności ze strony kontrahentów dotyczy
Twojej firmy, zastanów się, czy nie nadszedł najwyższy czas, aby zadbać o
finanse Twojej firmy, a tym samym jej przyszłość.
W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu osobistego.
Zespół EWRA Sp. z o.o.