Jak rozpoznać nieuczciwego kontrahenta?

Prowadzisz firmę lub zajmujesz w pracy ważne stanowisko i notorycznie trafiasz na kontrahentów, którzy nie płacą Ci w terminie? Przykra prawa jest taka, że w Polsce opłacanie faktur w terminie nie uchodzi za standard, a problemy z terminowymi płatnościami ma zdecydowana większość przedsiębiorców. Kontrahenci, którzy nie regulują na czas swoich zobowiązań, często znajdują się w spirali zadłużenia, gdzie jedna zaległość goni kolejną. Oprócz tego, brak terminowych płatności często wynika z:

·        przekonania, że „wszyscy tak robią” i nie ma w tym nic strasznego, a co za tym idzie

·        można zapłacić w dowolnym momencie (niekoniecznie w terminie), a kontrahent powinien cieszyć się, że w ogóle otrzymał należny przelew.

Takie podejście do spłacania należności nie jest uczciwe i nie powinno być normą, lecz aby tę „normę” zmienić, należy wziąć sprawy w swoje ręce – za każdym razem, gdy się z tym spotykamy. Obecnie jednak świadomość na temat działań, jakie możemy podjąć, w sytuacji, gdy kontrahent jest nam winien pieniądze, jest nadal bardzo mała. Jak wygląda klasyczny model postępowania? Kontrahent zwleka z płatnością, a wierzyciel nie podejmuje aktywnej windykacji, ewentualnie wyznacza przedsądowy termin zapłaty, informuje o skierowaniu sprawy do sądu w przypadku braku płatności, po czym i tak nigdzie tego nie zgłasza. Właśnie w taki sposób powstaje ciche społeczne przyzwolenie na niewywiązywanie się z umów i nieopłacanie faktur. Co więcej, nieuczciwi przedsiębiorcy utrzymują się na rynku przez lata, a bierni wierzyciele są zmuszeni zamknąć biznes niejednokrotnie przez utratę płynności finansowej (spowodowaną brakiem środków do dalszego funkcjonowania).

Jak nie paść ofiarą nieuczciwego kontrahenta? Poniżej przedstawiamy działania, które możesz podjąć już teraz – w sposób zgodny z prawem.

1.      Sprawdzaj osoby, z którymi nawiązujesz współpracę. Możliwości jest wiele, zaczynając od klasycznego Google czy mediów społecznościowych i opinii pozostawionych o czyjejś firmie, przez zwykłą bazę CEiDG oraz KRS. Istotne w tej kwestii jest również Biuro Informacji Gospodarczej.

2.      Podpisuj umowy. Nie załatwiaj niczego wyłącznie ustnie. Dokumentuj swoje transakcje, oczekuj potwierdzenia wykonanej usługi bądź sprzedanego towaru, proś o podpisanie wystawionych faktur. Jeżeli Twój kontrahent okaże się nieuczciwy względem Ciebie, bez odpowiedniej dokumentacji szanse na odzyskanie należności będą niewielkie. Aneksuj wszelkie zmiany i rozszerzenia we współpracy, potwierdzaj mailowo wszelkie odstępstwa.

3.      Monitoruj swoje płatności. Monitoring płatności to usługa, jaka bardzo zyskuje na popularności w ostatnich latach. O tym, na czym dokładnie polega monitoring i jakie są zalety jego wdrożenia w firmie, przeczytasz w jednym z naszych poprzednich artykułów: https://ewra.pl/zalety-wdrozenia-monitoringu-naleznosci/

4.      Nie zwlekaj z windykacją w przypadku braku płatności. Nie bój się nawiązać współpracy z firmą windykacyjną. Nieuczciwy kontrahent przekona się o tym, że poważnie traktujesz swoją firmę, a profesjonalny windykator zwiększy kilkukrotnie szanse na odzyskanie Twoich pieniędzy. Dlaczego? Ponieważ ma odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie w tym zakresie, wie, jak profesjonalnie egzekwować płatności, nie naruszając przepisów prawa, a dodatkowo nie zniszczy Twoich relacji z kontrahentem, ponieważ jest również zawodowym negocjatorem. Windykator podejmie w Twoim imieniu działania w zakresie windykacji polubownej, a jeśli nie przyniosą one skutku, pomoże Ci przejść przez etap windykacji sądowej.

Mamy nadzieję, że nasz dzisiejszy wpis był dla Ciebie przydatny. Jeżeli problem nieterminowych płatności ze strony kontrahentów dotyczy Twojej firmy, zastanów się, czy nie nadszedł najwyższy czas, aby zadbać o finanse Twojej firmy, a tym samym jej przyszłość.

W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu osobistego.

Zespół EWRA Sp. z o.o.