Jedną z najczęstszych obaw, którymi kierują się przedsiębiorcy, zanim zlecą opiekę nad swoimi należnościami profesjonalnej firmie windykacyjnej, jest to, że ich kontrahent – dłużnik – nie będzie chciał rozmawiać z windykatorem w przypadku opóźnienia w płatnościach. Praktyka pokazuje jednak, że w większości przypadków dzieje się zupełnie odwrotnie, mianowicie dłużnik zwykle chętniej rozmawia z windykatorem, niż bezpośrednio z wierzycielem. Dziś chcielibyśmy obalić mit na temat niechęci do pracowników windykacji i wyjaśnić dlaczego taka obawa jest niesłuszna.
Branża windykacyjna nie należy do łatwych, a w wielu środowiskach windykator jest postrzegany jako osoba, której należy się obawiać. Nie wolno jednak zapominać, że to właśnie windykator stoi po stronie wierzyciela, tj. osoby, która czeka na odzyskanie swojej należności. Na szczęście sposób postrzegania pracowników windykacji powoli się zmienia – rośnie świadomość społeczna na temat tego zawodu, co ma pozytywne skutki. Windykator bowiem to tak naprawdę profesjonalny negocjator, którego działania mają doprowadzić do odzyskania długu – w sposób zgodny z przepisami prawa. Dzięki rosnącej świadomości na temat długów i windykacji, dłużnicy coraz częściej dostrzegają, że negocjacje z firmą windykacyjną mają na celu uregulowanie zaległości finansowych i „wyjście na prostą” ze spirali zadłużenia. Takie negocjacje prowadzą do ugody, dzięki której wierzyciel ma szansę odzyskać swoje należności, a dłużnik może uniknąć postępowania sądowego, którego kosztami również zostałby na końcu obciążony. W dzisiejszym artykule wyjaśniamy, dlaczego negocjacje z firmą windykacyjną mogą być bardziej efektywne, niż z wierzycielem osobiście.
Windykator to profesjonalny negocjator
Zanim windykator rozpocznie działać w imieniu swoich klientów, przechodzi szereg szkoleń i zostaje przygotowany do tego zawodu. Dzięki temu doskonale wie, w jaki sposób prowadzić rozmowy z dłużnikiem, nie naruszając przepisów prawa. Dobry windykator potraktuje dłużnika nie jak wroga, lecz jak partnera do rozmowy – rzeczowo wyjaśni obecną sytuację, w jakiej dłużnik się znajduje, a także zaproponuje sensowne rozwiązania.
Windykator nie ulega emocjom
Ten aspekt jest powiązany z powyższym fragmentem, w którym podkreślamy profesjonalizm. To właśnie ta cecha sprawy, że kontakt z dłużnikiem będzie nie tylko regularny, lecz także będzie odbywał się w neutralnej (nie wrogiej) atmosferze. Kompetentny windykator to poniekąd dobry psycholog, który będzie w stanie opanować emocje dłużnika nawet w przypadku jego obaw czy złości.
Windykator jest obcą osobą dla dłużnika
Nie od dziś wiadomo, że sprawy zawodowe często kończą się większym powodzeniem z osobami neutralnymi, niż znajomymi. Nasz dłużnik w większości przypadków, często z tytułu regularnej współpracy, zna nas dobrze i nie do końca potraktuje nas neutralnie. Natomiast windykator reprezentujący nasze interesy jest dla naszego dłużnika obcą osobą, bez wspólnej biznesowej przeszłości. Taka relacja nie będzie więc narażona na wyrzucanie sobie wzajemnie pretensji i oskarżeń; będzie natomiast oparta na czystych negocjacjach dotyczących wyłącznie konkretnego zadłużenia.
Windykator nie da się zignorować
Dłużnicy zazwyczaj skutecznie unikają kontaktu ze swoimi wierzycielami. Nie odbierają telefonów, nie odpisują na wiadomości, a jeśli już podejmują kontakt, mają skłonność do stosowania licznych wymówek (więcej na ten temat w jednym z naszych poprzednich wpisów).
Wierzyciele natomiast mają tendencję do grożenia dłużnikowi sądem lub innymi konsekwencjami prawnymi i zwykle – bez pomocy profesjonalnej firmy windykacyjnej – działania wierzycieli kończą się wyłącznie na samych ostrzeżeniach, a nie są realizowane. W przypadku kontaktu z windykatorem dłużnik będzie poważniej traktować tego typu ostrzeżenia, również dlatego, że komunikacja z windykatorem będzie rzeczowa i stanowcza – nie będzie prowadzona w stylu potocznym, lecz będzie przypominać profesjonalne pisma urzędowe.
Powyżej opisane aspekty sprawiają, że – wbrew pozorom – dłużnik w przypadku negocjacji potraktuje windykatora poważniej, niż samego wierzyciela. To natomiast zdecydowanie zwiększy nasze szanse na odzyskanie należności.
W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu osobistego.
Zespół EWRA Sp. z o.o.